.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
اولتیماتوم نماینده مردم شرق مازندران در واکنش به سریال پایتخت 5 ؛:
«پایتخت» فرهنگ مازندران را به سخره گرفته /صبر و نجابت مردم مازندران حدی دارد
عضو خانه ملت این سؤال را مطرح می‌کند که به‌راستی سریال پایتخت چه تأثیری برای مازندران دارد و چند جوان مازندرانی با دیدن این سریال، به هویت خود افتخار می‌کنند؟!

به گزارش شمال نیوز، سریال پایتخت 5 به کارگردانی سیروس مقدم و تهیه‌کنندگی الهام غفوری در نوروز 97 پخش خود را آغاز کرده است، این سریال هرچند مخاطبان زیادی را پای تلویزیون کشانده و به قول همین دوستان بازیگر، موجبات خنده و شادی مردم را فراهم کرده است؛ اما برای برخی بینندگان نه‌تنها موجبات شادی را به ارمغان نیاورده بلکه سبب دلخوری و انتقاد شده است زیرا آنها معتقدند که این سریال به بهای تمسخر و ساده‌لوح انگاشته‌شدن مردمان مازندران تمام شده است و قابل اغماض نیست.


نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی در واکنش به سریال پایتخت 5 می‌گوید: سریال پایتخت 5 همانند سال‌های گذشته با هدف جلب مخاطب و گذران اوقات فراغت مردم در حال پخش است اما فرهنگ غنی، فاخر و بی‌بدیل مازندران را به سخره گرفته است.


علی‌محمد شاعری با بیان اینکه در سریال پایتخت، مازندرانی‌ها افرادی ساده‌لوح که هر نوع سوءاستفاده‌ای بتوان از آنها داشت؛ معرفی شده‌اند، می‌گوید: قسمت‌های پخش‌شده سریال پایتخت 5، این موضوع را القا می‌کند که مردم مازندران دور از مدنیت، سطحی‌نگر، عقب‌مانده، دنیاندیده و در زبان عامه «خارج‌نرفته»، ساده‌لوح و ناآشنا به فناوری‌ها و علوم و فنون روز هستند.


وی با اشاره به اینکه مازندران افتخار تقدیم 10 هزار شهید را به انقلاب اسلامی در دفاع از حریم ولایت و اهل بیت(ع) دارد، اظهار می‌دارد: شاید مسؤولان صدا و سیما و هنرمندان آن فکر می‌کنند فداکاری‌های بی‌نظیر مردم مازندران در ادامه راه امام، ولایت و شهیدان نیز از سادگی‌های اهالی این خطه بوده است؟!


عضو خانه ملت می‌گوید: مازندران دارای فرهنگ غنی و فاخر و بزرگان و پیشتازان علم و فرهنگ از جمله علامه حسن‌زاد آملی، شهید هاشمی‌نژاد، شهید طوسی، شهید حاج بصیر و ابن شهرآشوب و نام‌داران بسیاری در علم، فرهنگ، هنر و ورزش است اما در سریال پایتخت طوری به مردم معرفی می‌شوند که گویا یک فرد عاقل در این دیار یافت نمی‌شود و همه مردمان آن ساده و بدوی بوده و حتی با امکانات روز آشنایی ندارند!

شاعری می‌افزاید: لهجه و گویش مازندرانی همانند بسیاری از لهجه‌ها و گویش‌های کشور دارای جذابیت‌های خاص خود است و باید متذکر شد این لهجه اساطیری همان گویشی است که فردوسی در شاهکار خود آن را ستوده و نیما یوشیج آن را در اشعار خود به‌کار برده و شعرهای زیادی را به همین گویش و لهجه سروده است.


وی می‌افزاید: به تمسخر گرفتن این لهجه و گویش برای خنداندن مردم به‌دور از کار حرفه‌ای است، شخصیت‌های این سریال که شماتیک همه مردم مازندران هستند؛ به گونه‌ای معرفی شده‌اند که حتی از اداره ابتدایی‌ترین امور جاری زندگی خود عاجز هستند و به‌طور کلی تنها برای خنداندن و مسخره‌کردن مناسب هستند.


عضو مجمع نمایندگان مازندران این سؤال را مطرح می‌کند که چرا در سریال پایتخت به فرهنگ، آداب و رسوم، اساطیر و تاریخ، شجاعت و گشاده‌دستی مردم و آثار تاریخی و باستانی این استان توجهی نشده و تنها از هر ابزاری برای خنداندن استفاده شده است؟ و این چه بدعتی است که مردمانی اصیل و نجیب را با محتوای از درون تهی تا حد شخصیت‌های ساده لوح تنزل دهیم! و آیا به‌راستی اگر چنین ساختار و محتوایی برای دیگر قومیت‌های ایرانی ساخته می‌شد با همین نجابت مردم مازندران مواجه بودیم؟


این نماینده مجلس با بیان اینکه پیام‌های اعتراضی فراوانی در این مدت به بنده رسیده است، اظهار می‌دارد: همین واکنش‌های اقشار مختلف، مرا بر آن داشت تا به‌عنوان نماینده مردم و عضو خانه ملت، از فرهنگ اصیل و ناب مازندرانی دفاع کنم و بازگوکننده اوج عزت و احترام مردمانی از جنس مهربانی و صفا در این دیار باشم.


وی این نکته را مورد تأکید قرار داد که تولید برنامه‌های شاد و مفرح برای ایجاد نشاط و شادابی در جامعه یکی از رسالت‌های صدا و سیما است اما نباید بگذاریم که این شادی‌ها به بهای توهین و تمسخر به قومیت‌ها تمام شود، صدا و سیما نباید اجازه دهد که لهجه و فرهنگ مردم مازندران و سایر استان‌ها برای خنداندن مخاطبان به‌کار گرفته شود، زیرا راه‌های زیادی برای شاد کردن مردم وجود دارد و باید از آنها بهره جست که قطعاً از عهده کارگردانان و نویسندگان کشورمان برمی‌آید.


شاعری با بیان اینکه صدا و سیما به فرموده امام امت باید یک دانشگاه برای ارتقای فرهنگ باشد، معتقد است که سریال پایتخت به‌جای اینکه در راستای ارتقای فرهنگی و حمایت فرهنگی باشد؛ به‌سمت تهاجم فرهنگی در قبال مردم مازندران پیش رفته است.

عضو خانه ملت این سؤال را مطرح می‌کند که به‌راستی سریال پایتخت چه تأثیری برای مازندران دارد و چند جوان مازندرانی با دیدن این سریال، به هویت خود افتخار می‌کنند؟!

شاعری در پایان می‌گوید: صبر و نجابت مردم مازندران حدی دارد، اگر قرار است سریال دیگری با همین نام در قسمت‌های بعدی ساخته شود، از دست‌اندرکاران آن انتظار داریم که طرحی نو دراندازند و مردمان مازندران همیشه سرافراز را با نگاهی هوشمندانه‌تر و هنرمندانه‌تر و همراه با احترام در فضایی شاد و مخاطب‌پسند، معرفی کنند./فارس


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

مهندس علی 11 فروردين 1397
جالب توجه است که هیچیک از بازیگران سریال ، مازندرانی و یا حتّی تهرانی نیستند و سریال مذکور با همان اندیشه و بینش قبل از انقلاب که در خصوص بعضی اقوام و شهرها به بهانه جوک گفتن مورد تمسخر قرار می گرفتند ، ساخته شده است . ایراد اساسی که منتقدان به حق به این سریال وارد می نمایند ، این است که نقصان و نواقص یک خانواده به نام معمولی را به کلّ جامعه مازندرانی ها بست داده است و در سریال حتّی یک نفر آدم تحصیلکرده و با دانش و فرهنگ مازندرانی که دو کلمه انگلیسی صحیح ادا نماید مشاهده نمی گردد و انگار تمامی مازندرانی ها مانند خانواده معمولی هستند. به آقای سیروس مقدم ، محسن تابنده و خانم غفوری باید یادآور شد و تفهیم نمود که ایران امروز که مدرنیزه شده است مدیون همین مازندرانی ها است .
نا شناس 11 فروردين 1397
دوست عزیر
نقش بابا پنجعلی یه پیرمرد مریضه و نه یک پیرمرد فرهیخته (خب بیماری خاص ایشون رو چطور میشه به تصویرکشید)

ودلیل عدم اعتراض مازنی ها :

1) شخصیت های سریال کاملا منطقی ودرست به تصویر کشیده شدن ودرواقع انگار در اطراف ما زندگی میکنند که همین باعث جذب مخاطب شدید شده

2) ظرفیت مازنی ها بالاست

خودم هم قائمشهری ام گفتم تا برچسب نزنید
نا شناس 11 فروردين 1397
آقا بفهمید دارید چی میگید طنز کجاست کی گفته یک قوم و گویش را مسخره کنید تا دیگران بخندند مگر نمی گویند بهم نخندید بلکه با هم بخندید.مگه فیتیله ظنز نبود مگر برره ظنز نیود مگر در حاشیه ظنز نبود چرا جلوی اینها را گرفتنند پزشکان برای طنز در حاشیه چه آشوبی بپا کردند جالبه پزشکان نمی فهمند شما می فهمید که طنزه
نا شناس 11 فروردين 1397
شاید در زندگی شماها باشه ولی در زندگی خیلی ها نیست مگر در زندگی ترک ها اصفهانی ها و بختیاری ها نیست غیرت چیز خوبی است
نا شناس 11 فروردين 1397
سیاست صداو سیما اینه که توهین قومیتی نداشته باشه.لهجه مازندرانی رو به مسخره میگیرن .باابراهیم تاتلیس شوخی میکنن فرداش تنابنده تواینستا عضرخواهی مکنه.اگه توهین نمیکن چرا اسم شهر محل زندگیشون رو نمیبرن(شیرگاه)میگن علی آباد ساختگی.بعد غیر مستقیم اشاره به ساری و بابل میکنن
نا شناس 11 فروردين 1397
???? سریال پایتخت ۵ و بستر سازی فرهنگی برای عمومی سازی سفر خارجی!
????این برنامه ها ولو با شعار مبارزه با قاچاق و حمایت از تولید داخلی ساخته شود منجر به فرهنگ سازی جهت سفر خارجی، خروج ارز و واردات کالاهای خارجی خواهد شد.

???? متاسفانه این اولین سریالی نیست که در چند ماه گذشته، به نحو تبلیغاتی در حال معرفی جاذبه های توریستیِ کشورهای خارجی و تشویق عموم مردم به سفرهای دسته جمعی به آنها است.
چندی پیش سریال برادر هم به تبلیغ جاذبه های توریستی گرجستان و تفلیس پرداخته بود،
هم زمانیِ این گونه سریال ها با مشکلاتِ متعددِ کشور در تامینِ ارز، بسیار تکان دهنده است. در حالی که دلار به پنج هزار تومان نزدیک شده، این سفرها بیش از پیش به مشکلات اقتصادی کشور دامن خواهد زد.
جایی که صدا و سیما که قرار بود و هست که دانشگاه عمومی باشد، به جایِ اینکه مردم را به قناعت تشویق کند، توقعات طبقه متوسط و عموم را بالا می برد، چه باید گفت.
????رویِ دیگر سکه هم درس آموز است، در سالی که شعارش حمایت از کالای ایرانی است، سفرهایی در رسانه ملی تبلیغ می شود که مسلماً در جهتی خلافِ این سیاست کلی است و اگر چه در ظاهر شعارِ سریال تقابل با قاچاق باشد ولی مسلما عادی سازی این سفرها حد اقل به واردات کالای مورد نیاز مسافر منجر خواهد شد.
????نوع تصویر پردازی از جاذبه های توریستی تصور اینکه شرکت های توریستی، پشتیبانِ اینگونه سریال ها نباشند، دور از ذهن است.
????نهایتا تبلیغ ابعادی از سبک زندگیِ غرب پسند در این سریال های مورد اقبالِ عمومی به نوعی نقض غرض است، سریال پایتخت در نسخه های پیشینش به نوعی نماینده سبک زندگیِ شهرستان ها در برابر سبک زندگیِ تهران بود، حال خواسته یا ناخواسته تبلیغ ابعادی از سبک زندگیِ غرب پسند را پیش گرفته است.
????اینکه سازمان اوج پشتیبان این سنخ برنامه ها باشد جای مطالعه و تامل بر نحوه برنامه ریزی و تعیین اولویت های این گونه سازمان های فرهنگی است.


???? وقتی ما مردم به این سنخ تنوع طلبی و رفاه طلبی، عادت کنیم، توقعِ شجاعت و پایداری در مقابل تهدیدهای آمریکا، قابل توقع خواهد بود؟بی بندو باری و تفکرات منفی و همچنین تمسخر مردم ولایتمدار شمال در این سریال هم نمونه ای از بد آموزی سریال مورد نظر میباشد.
نا شناس 11 فروردين 1397
به جای گیر دادن به این سریال به دزدان بیتالما که همه چی رو غارت کردن گیر بدهید ای کاش نقی در باره این اخنلاسها ودروغ های روحانی هم چند دقیقه ای بازی میکرد قیمت دلار هم می اومد وسط برجام هم می اومد عالی بود
پاسخ ها به این نظر
علی از مشهد 11 فروردين 1397
همین که نقی و پنجعلی جای خودت و بابات بازی میکنند بس است. به فکر گسترش نباش
کیاسری 11 فروردين 1397
من سالهاست که شمال نیوز رو مطالعه میکنم وتمامی اخبار رو از این سایت پیگیر میشم وبون هیچ چاپلوسی یه جوری معتادش شدم اما متوجه نشدم که چرا مدیران این سایت با سریال پایتخت مشکل دارن !!!!
دوستان عزیز این سریال کمدیه ورسالتش خنداندن مخاطبانه..اگه قرار باشه توش بانزاکت صحبت کرد وکردارورفتارشون آقامنشانه باشه و... که نمیشه طنز !!!
تواین سالهاکه خندیدن سخت شده ومشکلات فراوون بزارین مردم شادباشن وبخندن وخدای ناکرده سازندگان این سریال رو دلسرد نکنیم چراکه واسه ساختش خیلی زحمت کشیدن...
انتقادکنیم ولی خواهشا سازنده باشه نه تخریبی
نا شناس 11 فروردين 1397
سیاست صداو سیما اینه که توهین قومیتی نداشته باشه.لهجه مازندرانی رو به مسخره میگیرن .باابراهیم تاتلیس شوخی میکنن فرداش تنابنده تواینستا عضرخواهی مکنه.اگه توهین نمیکن چرا اسم شهر محل زندگیشون رو نمیبرن(شیرگاه)میگن علی آباد ساختگی.بعد غیر مستقیم اشاره به ساری و بابل میکنن
نا شناس 11 فروردين 1397
مجمع محترم نمایندگان استان بیدار شوید از خواب 5تا پایتخت ساختن شما هنوز خوابین؛ آقای نماینده سابق ساری که قول دادی پایتخت 2 دیگه ساخته نمیشه از رو صندلیت بلند شو؛آقایان تنابنده و مقدم مازندران مهد دلیرمردان؛مهد عالمان دینی؛مهد شهیدا جان برکف لشگر25 کربلاست؛مهد غیور مردان طوسی ها ست که برای دفاع از خاک میهن اسلامی جان به دست گرفتن تا ایران اسلامی پابر جا باشد؛ ولی شما با توهین دارین این همه رشادتها رو زیر سوال میبری بعد میگی داری مازندران رو معرفی میکنی.
شوخی جنسی در پایتخت 5 با کش
دزدی پنجعلی در فروشگاه و برداشتن مهر از جامهری نمازخانه فرودگاه؛ در خواندن نماز سر به سجده بردن و نگاه کردن بین نماز
تبلیغ ازدواج دختران دبیرستانی
نشستن یه مرد عرب بین یه زن و شوهر در هواپیما
و..........
اینا در خور شأن مردم غیور و ولایتمدار و شهیدپرور مازندران نیست
مسئولین استانی؛نمایندگان مجلس؛ائمه جمعه استان؛سران قوایی که مازندرانی هستین لطفا یه حرکتی از خودتون نشون بدین.
مازندران را به اسم نقی و پنجعلی و ارسطو به کشور معرفی میکنن
عاشق سرزمین مادری از بابل 11 فروردين 1397
سازندگان سریال پایتخت اگه جرات دارن برن تبریز در مورد ترکها فیلم بسازن ، سادگی ما و خواب مسئولین باعث شد تا پایتخت 5 ساخته بشه ، مردم عزیز مازندران همشهریان عزیز یادمان باشه چنگیز خان مغول چند قرن پیش به سرزمینی حمله کرد که آثارش همچنان موجود است ، از بین بردن ضعفهای این سریال و توهین به این استان چند قرن طول میکشه .
mehdi 11 فروردين 1397
آقا چرا شلوغش میکنید :
اولا از واقعیت نمیشه فرار کرد ، واقعا هم همین هستیم دیگه ، مگه نیستیم ؟؟
ثانیا آقایون مجلس نشین مازندران به فکر معیشت مردم باشین نه این چیزا
پاسخ ها به این نظر
نا شناس 13 فروردين 1397
شما و بابات این مدلی هستین، ضمناً مثل شما تو سایر قومیت ها و استان ها هست، واسه اونا هم بیزحمت سریال بسازن
ایرانی 10 فروردين 1397
نماینده نسل جوان مازندران الان کجایی .
بهروز 10 فروردين 1397
باسلام ادب احترام ماها شدیم اویزه دست همکارانم که مسخره میکنند ما نماینده بادل جراتی نداریم کاشکی نمایندگان مازندران اندازه 20 درصد دل جرات نمایندگان اذربایجان داشته باشند چه نکات مثبتی برای استان ما شده نکات مثبت مسخره کردن مردم استان عزیزمان شدند وقتی نمیتونین ازحق مردم دفاع کنید برای چی موقع انتخابات حرفهای بزرگی میزنین اینها استان زیبا مارو به سخره گرفتند نمایندگان تحصیل کرده استان مازندران نه تو صحن میاید ازحق مردم استان دفاع کنید نه وجودش دارین جلو این مزخرفاتو بگیرید حقوق میگیرن بفرمایید مثبت ترین کارتون برای استان شهید پرور چه برنامه خاصی داشتیند یاعلی مدد
علی 10 فروردين 1397
مسخره جد آباد تهیه کننده ش است شخصیت های فیلم گدا گشنه لباس ندیده و لباس نپوشیده خاک تو اون سر تهیه کننده و نویسنده اش و خاک تو سر اونهایی که از برگزاری کنسرت جلوگیری می کننده که یه عده مخاطب سریال کاملا مسخره پایتخت باشند
مازندرانی 10 فروردين 1397
آقای مدیر کل صدا و سیمای مازندران آقایان نماینده های مازندران، شماها کجا هستید؟... مگر صدای مردم به گوش شما نمیرسه؟... مگر ابنهمه اعتراض را نمیبینید؟... اینقدر به فکر مسند خودتون نباشید.. یه ذره هم غیرت داشته باشید و اعتراض کنید تا جلوی پخش این فیلم گرفته بشه..

به فکر صندلی خودتون نباشید.. به فکر اعتراض مردم باشید و به گوش مسئولین کشوری برسونید..

مازندرانی اصیل 11 فروردين 1397
سلام بر همه ی مازندرانی های عزیز و شریف اولا من از شما مازندرانی ها گله دارم که به سریال مزخرف و سراسر توهین به مازندرانمون هیچ واکنشی نشان ندادید و دوم از مسولین و نمایندگان ضعیفمون انتقاد دارم که چرا احتراز قاطعانه ای نکردین که ما در سطح کل کشور مسخره شویم کاش ذره ای به خودمان بیاییم. شمال نیوز پیام ها را فیلتر نکن
نا شناس 11 فروردين 1397
نقی چه اینتی بیه همه انتقاد کننه مگه خنده هکردن خلافه ... اتخله جوک مازنی و غیره زالک گننه - ملت هیچی ناراحت ناننه - اسا - اتا - سریال پایتخت درست هکردنه - اول نشتنه فیلم ویننه اتخله خنده کننه بعد نشتنه انتقاد کننه خدایش فرودگار دله - نقی- پر - برسیه - اتا - چک سر راهی به مردی بزو - خنده دار نبییه ... ای خدا تی دور من بگردم
مهدی 11 فروردين 1397
آقای شمال نیوز اگه واقعا راست میگی یه نظر سنجی بزار ، اجازه بده مردم خودشون بگن موافق این سریال هستن یا نه
M 11 فروردين 1397
آقا سر خودتونو درد نیارین ، اکثریت مردم خود مازندران این سریال رو دوست دارن .پس به نظر اکثریت احترام بزارید
نا شناس 11 فروردين 1397
مازندران با فرهنگ است با غیرت است .ما به زبان ،فرهنگ و گویش خود افتخار می کنیم . چون اصالت ماست صدا و سیمایی که ادعای وحدت ملی و احترام به قومیتها می کند چرا فرهنگ و زبان مازندران را اسباب تفریح و خنده کرده فقط برای جذب مخاطب !!!! برای کشور ترکیه تبلیغات می کند از رسانه ی ملی !! مردم ما کم به ترکیه می روند؟ما پهلوانان و قهرمانان شهید زیادی تقدیم کردیم اینه جواب سرزمین علویان ؟بچه های ما به زبان ما به دیده ی تمسخر و حقارت می نگرند تهرانی ها برای تفریح و خوشگذرانی به مازندران می آیند و آشغال را می گذارند و میروند شما را به خدا مسخره را تمام کنید به فرهنگ مردم احترام بگذارید
ع.م 11 فروردين 1397
چرا ادای بافرهنگ ها رو در بیاریم ...‌لهجه سایر استانها زشت تر از لهجه مازندرانی هاست شاید فقط لهجه اصفهانی شیرین باشه .. جز پنج شهر بزرگ همه شهرها ار روستاهاهای ما بی فرهنگ تر و ‌... هستند اینجودی باید اونا رو سر حاشون نشوند . کوتاه اومدیم رودار شدن
جمشید رضایی 12 فروردين 1397
وای بر بی همتی ما مازندرانی ها عید اصفهان رفتیم پدرم را بابا پنجعلی صدا زدند و هرهر مسخره کردند به خودم نقی غیر معمولی !!گفتن و هرهر خندیدند درگیر شدم فامیل مازندرانی من با من قهر کرد که چرا اعتراض کردی خب حالا شوخی کردند دیگه@!!آقا از ماست که بر ماست چرا جرئت ندارن با بقیه اقوام شوخی زشت کنند چون کشور را بهم میریزند اما ما چی؟
نا شناس 11 فروردين 1397
تنها نماینده ای که زبان داشت شاعری بوده است فکر کنم بقیه خود هستند و از غیرت بدور هستند یا قدرت گرفتن دیگه خودشون رفته مازنی هستند
احمد 11 فروردين 1397
باز خدا پدر شما رو بیامرزه از فرهنگ تبرستان و مازندران دفاع کردی.این فیلم اصلا معنا و مفهوم نداره،حداقل من چیز مثبتی نمیبینم.دوستانی که میگید طنزه چرا تنابنده با استان خودش شوخی نکرد،برید بخونی ببینید که زبانشون مثل اینه که تو لیوان سنگ بریزی و بعد تکونش بدی.از داستان فیتیله تا فیلم دوران کهن و در حاشیه که ترک ها،لرها و پزشک ها اعتراض کردن حالیشون نمیشد و بی جنبه بودن شما حالیت میشه و با جنبه هستید؟؟؟ ؟؟؟؟؟یه عده که میگن استان رو معرفی کرد،اول اصلا هم این طور نیست.دوما اگر هم این باشه نمیشد فیلم مازیار,امیر موید خان سوادکوهی و محمد ولی خان خلعتبری(فاتح تهران در دوره مشروطه) رو ساخت همون طور که فیلم میرزا کوچک خان رو ساختن.حتما باید زبان ما رو مسخره می کردن؟
تبریک به مردم بهشهر،گلوگاه و نکا به خاطر اینکه نمایندشون این حداقل غیرت رو داره.
نا شناس 12 فروردين 1397
نباید اجازه بدند بخاطر پول گرفتن بازیگران با اصلات وشعور مازندرانی تمسخربگیرند چرا صدا وسیما اجاز پخش چنین فیلم میدهد مگه قبل پخش ارشاد وحرا ست وکارشناس فیلم را چرا بررسی نمیکنند
امیر 12 فروردين 1397
اگه شوخی با قومیتی و فرهنگی خارج از اشکال نیست چرا نمی تونن به آذری ها و دیگر قومیت ها نیشخند بزنن. یه حرکت طنز آمیز درباره آذری ها در برنامه فتیله انجام شد آخرش مجبور شدن این برنامه رو تعطیل کردن ،عوامل رو توبیخ کردن ،مسئولان صدا وسیما عذرخواهی کردن. ما به هیچ جایی نمی رسیم از بس که مردمان سست عنصری هستیم
ساروی 12 فروردين 1397
دق و دلیشونو از خاندان پهلوی با سریال پایتخت ابراز میکنن
محمدی متکازینی۲۰۸۵ 12 فروردين 1397
باسلام خدمت آقای شاعری عزیز و دیکر وکلای گرامی مردم ولایت مدار و نجیب مازندران؛
در دوره قبل وقتی آقای ابوترابی بر مسند نایب ریسی مجلس، در صحن علنی و با تمسخر قهرمانی نقی معمولی را به مازندرانیها تبریک می گفت ؛ کجابودید یا کجا بودند. اگر شماها همان موقع هماننده وکلای عزیز وبا غیرت بختیاری مقابله می کردید و احساس میکردید به موکلهای شما توهین شد، آیا این سریال اینقدر دنباله دار میشد؟
دبیر 12 فروردين 1397
اجازه ادامه پایتخت داده نشه .صدا وسیما موقعیت ومخاطب خودش را از دست داد .به هر طریق ممکن دست وپا میزنه برای بقا .با ساخت سر یال های بی هویت وبی ارزش .این سریال یه سر هم بندی است بدون اینکه طنز باشه .
نا شناس 12 فروردين 1397
زمانیکه متصدی مجتمع تفریحی ترکی که در حال مصرف مشروبات الکلی سوأل می کنند چند سال دارید متوجه می شدند که مصرف مشروبات الکلی موجب سرحالی و کم سن نشان دادن مصرف کنندگان مشروبات الکلی می شده است.
نا شناس 12 فروردين 1397
سریال پایتخت ۵ دارد ترکیه و زبان ترکی را تبلیغ می کند.بسیاری از گفتگو های این سریال به زبان ترکی است.احتمالا پای پانترکیسم در میان است.پس بهتر است سریال پایتخت ۶ به زبان ترکی و در تبریز ساخته شود تا ترکها حالش را ببرند.
عمران حامی 12 فروردين 1397
هجویات سیروس مقدم و سکوت مدعیان فرهنگ

بازهم نوروز امسال سیروس مقدم کارگردان باسابقه سینما و تلویزیون کشورمان سری پنجم سریال پایتخت را روی آنتن شبکه یک سیما برد.
سریالی که سال‌هاست میهمان نوروزی خانه‌ی ایرانی‌ها شده و به دلیل خوش‌ساخت بودن مورد اقبال عمومی قرارگرفته و رتبه نخست سریال‌های نوروزی را از دیدگاه بینندگان به خود اختصاص داده است.
در چهار سری گذشته بااینکه هجمه‌های بسیاری به نحوه ساخت و شوخی‌های زننده این سریال صورت گرفت ولی بهر حال اگر بخواهیم عادلانه قضاوت کنیم کفه‌ی نقاط قوت این سریال سنگین‌تر از نقاط ضعف آن به نظر می‌رسید.
البته نباید فراموش کنیم که افرادی هم اعتراضاتی را با صدور بیانیه‌هایی اعلام کردند که بعد از مدت‌زمان کوتاهی با عدم پیگیری‌های لازم به فراموشی سپرده شد که نشان از نمایشی بودن این اعتراضات داشت.
اما سری پنجم این سریال که به نظر این‌جانب نه به‌عنوان یک روزنامه‌نگار بلکه به‌عنوان یک مازندرانی سیروس مقدم در توهین و افترا به مردم مازندران سنگ تمام گذاشت و از هیچ نوع تحقیر و تهمت به مازنی‌ها کوتاهی نکرد.
این کارگردان به‌راحتی مازنی‌ها را انسان‌هایی دروغگو، چشم‌چران، بی‌فرهنگ، مفت‌خور و ... معرفی می‌کند و در مقابل با سکوت متولیان و افرادی که داعیه فرهنگ استان رادارند روبرو می‌شود.
سریال پایتخت در سری پنجم خود قصد دارد با توهین و زیر سؤال بردن فرهنگ، آداب و سنن و غیرواقعی نشان دادن چهره مردم این دیار بینندگان خود را به‌زور مجبور به خندیدن کند.
مقدم می‌خواهد القا نماید انسان‌های سریال مشتی احمق‌اند! از کودکی که به چوب توالت دست می‌زند تا پیرمردی که باید هر آن مراقبش بود! در این میان نادان‌ترین فرد، اتفاقاً عقل کل این جامعه است، نقی معمولی! به‌راستی انسان طراز این جامعه کیست؟
در این سریال همانند چهار سری قبل دروغ مثل همیشه ابزار اصلی آدم‌های سریال است، مشتی دروغگو! از مادری که پول را پنهانی سرمایه‌گذاری می‌کند تا فرزندی که سیگار را، تا فاتحه‌خوانی که هنوز به درون مسجد نرفته بازمی‌گردد درحالی‌که سه بار فاتحه خوانده تا خانواده‌ای که دسته‌جمعی دروغ می‌گویند! چه مازندرانی‌های دروغگویی!
و صدها ایراد و اشکال دیگر که باید کارشناسان و دلسوزان فرهنگی مازندران به آن بپردازند که این‌گونه نمی‌کنند.
به نظر شما آیا سیروس مقدم و عوامل سریال پایتخت جرات داشتند با آذری زبان‌ها و قومیت های دیگر کشور چنین شوخی‌های زننده‌ای را انجام دهند، یقین بدانید اگر چنین توهینی را با قومیت دیگری انجام می‌دانند صداوسیما را به آتش می‌کشیدند.
هنوز یادمان نرفته پانزدهم آبان ماه سال 94 دریکی از آیتم‌های برنامه پربیننده‌ی فیتیله که چند سال بود میهمان صبح جمعه منازل بود و مورد اقبال بینندگان به‌ویژه کودکان و نوجوانان قرار داشت شوخی ناشایستی به یکی از قومیت‌های کشور شد، چندی نگذشت که این حرکت را از سوی صداوسیما به‌عنوان توهین شنیع علیه ملت ترک اعلام کردند و اعتراضات گسترده مردم سبب شد تا صداوسیما و عوامل برنامه فیتیله مجبور به عذرخواهی شوند، موضوع به همین‌جا ختم نشد و مدیر پخش و مدیر گروه کودک شبکه دو به دلیل سهل‌انگاری توبیخ کتبی شده و جانشین مدیر پخش که مسئول نهایی نظارت برنامه‌ها می‌باشد توبیخ و از مسئولیت خود برکنار شد.
جالب اینجاست در آن زمان روابط عمومی صداوسیما پیامی را در خصوص بی‌دقتی عوامل برنامه که موجبات رنجش خاطر هم‌وطنان ترک‌زبان پیش آمد صادر نمود، در ابتدای آن پیام آمده است:
«قومیت‌های مختلف سرمایه سترگ و بی‌بدیل ایران اسلامی است که مبتنی بر احترام متقابل اقوام، احساس هویتی مشترک را برای همبستگی و اتحاد ملی فراهم آورده تا این کشور عزیز بر تندباد حوادث بپاید و کیان خویش را حفظ نماید. در این میان، صداوسیما نیز به‌عنوان رسانه ملی جمهوری اسلامی ایران با درک این جایگاه و اهمیت احترام و حرمت همه اقوام و اقشار جامعه بزرگ ایران در مقاطع مختلف همواره عزم خود را در جهت تقویت این گنجینه و سرمایه ملی معطوف داشته است.»
لازم به ذکر است این‌گونه موضع‌گیری‌های صداوسیما برای تمامی قومیت‌ها لحاظ می‌شود به‌جز مازندرانی‌ها.
البته از مدیرانی که با صدور مجوزهای قانونی و غیرقانونی سال‌هاست که سواحل، جنگل‌ها، کوه‌ها، دشت‌ها و ... استان را جهت تفریح و تفرج عده‌ای خوش‌نشین که به‌راحتی با پول‌های خود در مازندران هر کاری که بخواهند انجام می‌دهند به حراج گذاشته‌اند نباید انتظار داشت که دغدغه فرهنگ این مرزوبوم را داشته باشند چون سرشان جای دیگری گرم است.
اعضای محترم شورای فرهنگ عمومی استان محبت بفرمایند و در جلسات پربار خود کمی در این خصوص هم‌اندیشی نمایند که نماد مازندرانی که دارای علماء، سرداران، شهدای هشت سال دفاع مقدس به‌ویژه شهدای مدافع حرم و سبقه تاریخی و مذهبی بالایی می‌باشد، نقی معمولی است!!!!

عمران حامی روزمامه نگار و فعال رسانه ای استان مازندران
نا شناس 11 فروردين 1397
صدرحمت به فیلم های شبکه من وتو.توی فیلم پایتخت ۵ همش صحبت از ختنه وطریقه مالیدن پماد روی محل ختنه شده است
نا شناس 11 فروردين 1397
نماینده مردم مازندران در مجلس شورای اسلامی فقط آقای شاعری هست ، بقیه کجا هستن .آقای عزیز بیدار شو فرهنگت را به یغما بردند .
نا شناس 11 فروردين 1397
ما جمعیت 3 میلیون نفری مازندران به اندازه یک ترک زبان جرات نداریم ، دیدید چگونه برنامه فیتیله را تعطیل کردند .و مسئولین را به عذر خواهی وادار کردند .
محسن 12 فروردين 1397
نقش تهوع آور بابا پنجعلی مصیبت بزرگی است برای سریال.
پیرمرد کج و کوله با رفتار مزخرف و حال به هم زنش واقعا اوج ابتذال این سریاله.
با این حال سازندگان سریال می توانند با اصلاحاتی که در سریال انجام بدهند این سریال را ماندگار کنند در حالی که به مردم هیچ استانی لطمه حیثیتی و اعتباری وارد نشود.
نا شناس 12 فروردين 1397
باسلام به مازندرانی های عزیز ،

الان که موقع داد و فریاد نیست . چراکه اکثر شما احساساتی داد و فریاد میکنیند .

غیرت شما زمانی از بین رفت وخود خبر ندارید که به برخی ازافرادی رای دادید که قرار بود مرز وبوم و غیرت ایرانی شما را محافظت کنند .
غیرت شما زمانی ازبین رفت که شعار ایران تا 1400 را فریاد میزدید .
غیرت شما زمانی ازبین رفت که خاموش بودید و گاها همراهی میکردید بزدلان بی غیرتی که به دلاور مردان مدافع حرم ما که برای دفاع از ناموس و مسلمانان و مظلومان سوریه وعراق وبالاخص عتاب عالیات ، خیزش کردن و شهید شدند ، برچسب دریافت مبالغ میلیونی میزدن .
غیرت شما زمانی ازبین رفت که صرفا به سروصدای سیاسی وار و لحظه ای امیدوار به جلب رای های اعتماد جدیدبرای ورود دوباره به مجلس برخی افراد ، بسنده کردید والان گله مند هستید که فلانی در پس از " پایتخت 2 " اعلام فرمودن که دیگر تولیدات جدید پایتخت و نظایر آن که مبنای توهین و عدم توجه به آیین و مرسومات سنتی و زیباییهای علمی ،فرهنگی واجتماعی وتاریخی ما داشته باشد ، اجازه تدوین داده نمیشود ، چه برسد به تولید و پخش.
نماینده چی؟
نماینده کی ؟
شاید منظورتان برخی ازنمایندگانی است که در پیدا و پنهان به سلاخی کردن بدنه عظیم مدیریت و وسعت شهرهای استان کمر بسته اند؟!!
نمونه اش:
جدا شدن تکه ای ازساری و تبدیل شدن به میاندرود؟
جدا شدن فرح آباد از ساری و تبدیل شده به شهر فرح آباد ؟
تاچند وقت پیش نگران دوقسمت شدن استان بودید وناراحت ازاینکه فیروزکوه از مازندران جدا شد و....
و غافل ازاینک خود شهر ساری در حال تصویب و چند تکه شدن است .
و هزاران مواردی که نمیدانید ویا زوووود فراموش میکنید !!!

غیرت شما زمانی ازبین رفت که برای بازیگران و دست اندرکاران این سریال درطول دوره ساخت فیلم ، ناهار وشام بردید و به به و چه چه گفته شد.

نمیدانم چرا برخی از دوستان ، پس از اتفاق ، داعیه دار و وامصیبتا سر میدهند؟!!

مگر در سالهای گذشته در خصوص آماده باش جنگ فرهنگی ، رهبرمعظم بارها نفرموده اند :
بایستی دیده بان ها در آنسوی جبهه ها باشند و سریع اطلاع رسانی کنند؟
پس یا دیده بان های موجود ، ضعیف النفس شده اند و یا باز پشت جبهه ها و در سنگرهای فرهنگی و اجتماعی و مدیریتی ، بدنبال منافع شخصی پس از جنگ هستند ؟

شاید هم آزادی و یاشاید آبادی اندیشه ها ست و ما نمی دانیم !!

آری ، بایستی خود را بسازیم نه گله مند باشیم چراکه این مسئولین ، ماحصل اندیشه های ما و حاصل انتخاب خودمان هستند .


باحضور در شبکه های مجازی و ارسال مطالب مبنی بر اعلام غیرت ملی ، دینی ، نمیتوان برخی را از خواب غفلت شان بیدار کرد .

یا ایها الذین امنوا ، آمنوا .
اشرف البلاد 12 فروردين 1397
مردم مازندران وارث لشکرهمیشه پیروز25کربلا دردوران دفاع مقدسند ومفتخرند به اسطوره هایی چون شهیدکشوری وشهیدشیرودی وشهیدییلاقی و.....بنابراین فرهنگ این مردم لایق تکریم است نه.../
نا شناس 14 فروردين 1397
آقای نماینده قیمت دلار ببین چند شد .حجالت نمیکشید دارید گیر میدید به این فیلم .چی رامیخوای برسونید؟ اگر فیلم بدی بود چرا این همه مخاطب داره ؟ چرا 90 درصد مازندرانیها دارن نگاه میکنند

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 1.798 seconds.